Ideagalleria

Tältä sivulta löydät käytännönläheisiä tapoja siitä, kuinka Kannusta mua -henkeä voi luoda kentällä ja sen ulkopuolella.

Kerro seuran joukkueille, että seura on mukana kampanjassa ja samalla innosta ja anna vinkkejä siitä, kuinka joukkueet voivat olla mukana kampanjassa yhteistyössä seuran kanssa. Vinkkejä tekemiseen voit saada vaikka tältä sivulta!

IDEOITA VANHEMMILLE

Askarrelkaa jääkaapin oveen ”tsemppitaulu" johon lapsi ja vanhempi voivat päivän päätteeksi kirjoittaa onnistumisen hetkistä ja hyvän mielen tuoneista asioista. Lapsi voi kirjoittaa ylös myös asioita, joissa haluaisi kehittyä. Oliko lapsesi reipas treenaaja ja huolehti hyvin urheilutarvikkeistaan treenien jälkeen? Kehu, se kannustaa lastasi toimimaan jatkossakin oikein.

IDEOITA VALMENTAJILLE

Joukkueen kulttuuriin voi tuoda mukaan kiertopalkinnon. Kiertopalkinnon ansaitsee pelaaja, joka on osoittanut käytöksellään hyvää kannustamisen kulttuuria kopissa, treeneissä ja pelikentällä tai joka on osoittanut henkilökohtaista kehitystä asenteessaan ja toimintatavoissaa. Kiertopalkinnon mukana voi kulkea kortti tai vihko, johon kirjataan, millä perusteella palkinto on jaettu.

Tehkää harjoitusten jälkeen Katugallup - Mitä on hyvä kannustus. Kertokaa tästä lapsille etukäteen, jotta osaavat valmistautua. Valmentajat kysyvät lapsilta ja viestivät tiedon eteenpäin vanhemmille. Voidaan toteuttaa myös toisin päin niin, että vanhemmat keskustelevat aiheesta kotona lapsensa kanssa ja viestivät valmentajille. Lapset voivat myös keskustella aiheesta keskenään ja esittää "tulokset" valmentajille ja vanhemmille. 

Tehkää harjoitusten tai pelin lopuksi Kehutunneli: Lapset menevät kahteen riviin vastakkain ja yksi lapsi kerrallaan kulkee tunnelin läpi ja jokainen sanoo jotain positiivista. Tunnelin muodostavat voivat antaa myös ylävitosia. Vanhemmat ja valmentajat myös mukaan kujaan!

Kehukujan voi toteuttaa pienempien kanssa niin, että lapsi kävelee kujan läpi, antaa läpsyt ja muut huutavat "Hyvä Milla!". Samalla valmentaja voi kertoa yksilöidyn kehun jokaisen kohdalla. 

Anna harjoitusten alussa pelaajille tehtäväksi seurata rasteilla pelikaverin suorituksia. Jokaisen rastin jälkeen 1-2 minuutin keskustelu, jonka aikana voi antaa kehuja pelikaverille, missä onnistui hyvin rastilla. Jos tuntuu hankalalta joka rastin jälkeen, niin voidaan toteuttaa myös treenien lopussa yhteen kerääntymällä. 

Pelaajat antavat personoidut kutsut vanhemmillleen tulla katsomaan peliä. Kutsukortin voi tehdä tulostamalla kampanjalogon ja leikkaamalla sen kortin muotoon. Pelaajat piirtävät tai kirjoittavat niihin kutsut vanhemmilleen. 

IDEOITA SEUROILLE

Kampanja on hyvä keino nostaa esiin seuran arvoja ja toimintatapoja. Keskutella, miksi hyvä ilmapiiri on tärkeää ja mitä se tarkoittaa meidän seurassa. Samalla voidaan jutella, miten varmistaa, että seuran hyvä ilmapiiri säilyy jatkossa. Aihetta voi käsitellä johtokunnassa, vanhempainilloissa ja tapahtumissa. Vanhempainillan voi aloittaa kampanjavideolla ja jatkaa keskustelua sen pohjalta. 

Seuran johto kertoo joukkueilleen, että seura on mukana Kannusta mua -kampanjassa. Innostaa ja rohkeisee joukkueita osallistumaan sekä antaa ohjeistusta, miten kampanjaan voi seurassa osallistua. 

Seuran johto palkitsee vapaaehtoisista kampanja-aikana ”Viikon kannustajan”. Kuka luo positiivista asennetta tai on jaksanut kannustaa sateesta huolimatta? Palkinto voi olla mainetta (maininta seuran somessa tai verkkosivuilla) tai vaikka seuran lippis.

Oman seuran isommat pelaajat voivat käydä kannustamassa pienempiä tai toisin päin esimerkiksi turnauksessa. Kaikille kannattajille mukaan Kannusta Mua –kyltit tai kirjaimet, jotka muodostavat sanat ”Kannusta Mua!”. Erilaisia kylttejä löydät Materiaalit-sivulta.

IDEOITA TAPAHTUMAJÄRJESTÄJILLE

Palkitse turnauksen "Positiivisin porukka" eli joukkue, jonka pelaajat, kannustusjoukot valmentajat ja muut toimihenkilöt toimivat positiivisesti ja kannustavasti eri tilanteissa.

Ripusta turnauksessa aitaan pyykkinaru, jossa nippu pyykkipoikia, aitaan sidottuna kyniä, kasa lappuja ja iso kyltti, jossa ohjeistus kirjoittaa ideoita hyvään kannustamiseen. Pelaajat voivat pelien välillä käydä täyttämässä omia ajatuksiaanja vanhemmat käydä katsomassa, millaisia toiveita pelaajilla itsellään on kannustuksen laadusta.